درگز آنلاین – سجاد شربتی : درگز، سرزمینی مشحون از گنجینه‌های گران‌قدر میراث فرهنگی در قالب آثار و ابنیه زیبا بوده و هنرهای سنتی و صنایع دستی آن در رشته‌های مختلف در کنار طبیعت زیبای آن جلوه‌گری می‌کند، پارک ملی تندوره بهشت پلنگ ایرانی است که در این شهرستان واقع است. از سویی تنوع فرهنگ‌ها، […]

اشتراک گذاری از درگز آنلاین :
اشتراک گذاری از درگز آنلاین :

درگز آنلاین – سجاد شربتی : درگز، سرزمینی مشحون از گنجینه‌های گران‌قدر میراث فرهنگی در قالب آثار و ابنیه زیبا بوده و هنرهای سنتی و صنایع دستی آن در رشته‌های مختلف در کنار طبیعت زیبای آن جلوه‌گری می‌کند، پارک ملی تندوره بهشت پلنگ ایرانی است که در این شهرستان واقع است.

از سویی تنوع فرهنگ‌ها، دانش بومی و آداب و رسوم آن از غنای فرهنگی این ناحیه حکایت دارد. روی هم رفته دیدار از این زیبائی‌ها و مواهب، خاطـرات ماندگاری را برای مسافران و گردشگران نوروزی به همراه دارد. موقعیت مناسب اقلیمی و دشت‌های حاصلخیز درگز، زمینه حضور و استقرار گروه‌ها و جوامع انسانی را از دیرباز فراهم نموده که نتیجه این استقرار رونق فرهنگی، اقتصادی و تجاری منطقه را طی اعصار و قرون به دنبال داشته است.

در متون کهن از منطقه درگز با عناوین نیسا، آپارتاگی، ابیورد، نساء خاوران و دارا نام برده شده است. درگز خاستگاه و مکان پیدایی اصلی اشکانیان و جزئی از سرزمین پارتیان است و از سویی کشفیات اخیر در بندیان از اهمیت درگز در عصر ساسانیان حکایت می‌کند.

در همین خصوص رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری درگز به معرفی جاذبه‌های گردشگری و طبیعت زیبای این شهرستان پرداخت.

محمد مددی اظهار کرد: بقعه منسوب به علامه شهرستانی در ۲۰ کیلومتری غرب شهر درگز و در یک کیلومتری روستای حضرت سلطان واقع شده و از جمله بناهای دیدنی است.

وی بیان کرد: آرامگاه علامه شهرستانی مشتمل بر یک ایوان تالار انتهای ایوان گنبدخانه یا بنای مرکزی چهار طاقی است که گنبدی کم خیز بر فراز آن قرار گرفته است. اسلوب و ویژگی‌های معماری این آرامگاه القاء کننده بناهای عصر ایلخانی است.

وی همچنین بیان کرد: دیگر بقعه منطقه منسوب به امام‌زاده دیباج(ع) در بخش لطف‌آباد درگز و به فاصله ۵ کیلومتری شهر لطف‌آباد و داخل روستای شیلگان قرار گرفته است.

رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری درگز گفت: بنا به روایات، این بنا مدفن محمدبن جعفر فرزند امام جعفر صادق(ع) ششمین ستاره آسمان امامت و ولایت است. بقعه حضرت سلطان دیگر بقعه خشت و گلی این منطقه است که در مسیر ۱۰ کیلومتری جنوب جاده درگز – قوچان در شمال روستای حضرت سلطان قرار دارد.

وی ادامه داد: برخی این بنا را به سنجر سلجوقی و سلطان تکش نسبت می‌دهند که با توجه به نما و سبک معماری، می‌توان این مقبره را به همان دوران منسوب نمود. بقعه حضرت سلطان دارای تزئینات خشتی و مقرنس‌های زیبایی است که به این مکان شکوه و زیبایی خاصی می‌دهد.

مددی ادامه می‌دهد: آب انبار قدیمی شهر لطف‌آباد بنای دیگری است که بر اساس کتیبه سر در ورودی درسال ۱۳۴۲ به همت اشرف الحاج و عهده التجار حاج کاظم کوخ کتافی آقا علی اصغر اف بنا گردیده و در در شهر لطف‌آباد و در حاشیه قرار دارد.

وی گفت: استقرار شهرستان درگز نزدیک به كشورهاي آسياي ميانه این منطقه را به مکانی تجاری تبدیل نموده است. به طوری که در گذشته بازارها، كارونسرا، آب انبار و.. در محدوده آن ایجاد شده است. مهم‌ترين و قدیمی‌ترین اين بازارها در شهر مرزی لطف‌آباد كه با معماري سنتي در اواخر دوره قاجار به منظور مراودات تجاری و اقتصادی ساخته شده که به بازار قدیمی شهر لطف‌آباد مشهور است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درگز ادامه داد: از کشفیات منحصر به فرد باستان شناسی در شهرستان درگز منطقه‌ای ارزشمند موسوم به بندیان بوده که در دو کیلومتری شمال شهر درگز در مجاورت تپه‌ای باستانی به نام یاریم تپه واقع شده است.

وی افزود: مهم‌ترین بخش این کاوش‌ها به تالارهای مرکز و فضاهای وابسته به آن اختصاص یافته است که در زمان رونق بنا به باغ یا حیاطی وسیع منتهی می‌گردید. نقوش نفیس گچبری شده زیبایی است که معرف موضوعات مذهبی، بزم و شکار، جنگ و پیروزی بر دشمن معرفی اشخاص و غیره است.

وی بیان کرد: از دیگر بناهای مکشوفه در این محوطه می‌توان به آتشدان و محراب، اتاق مخصوص نامه‌ها و مرسوله‌ها و برج خاموشی اشاره کرد.

مددی در ادامه به طبیعت زیبای شهرستان درگز اشاره کرد و گفت: پارک ملی تندوره بهشت پلنگ ایرانی است. این عرصه طبیعی با وسعت تقریبی ۳۷۸۰۰ هکتار در ۳۰ کیلومتری جنوب غربی درگز واقع شده و به سبب وجود گونه‌های نادر گیاهی و جانوری و مناظر بی‌نظیر طبیعی از جهت زیستگاه‌های منحصر به فرد جغرافیایی از اعتبار بین‌المللی ویژه‌ای برخوردار است.

رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری درگز در ادامه از وجود دره چهلمیر(چهل مَرد) تفرجگاه و آبگرم امام قنبر روستای داغدار، گردنه تیوان، آبگرم الله اکبر، رویشگاه گیاه قره‌قات و مناظر طبیعی دره ارغوان(پلنگ دره )، رودخانه زنگلانلو، زیارت‌گاه علی بلاغ، دره و رودخانه درونگر، باغات و طبیعت زیبای روستای دربندی، دره دربندی-ریشخوار و آبگرم روستای داغدار و تفرج‌گاه چرلاق به عنوان دیگر مناطق بسیار بکر و دیدنی این شهرستان خبر داد.

وی اظهار کرد: روستای پلکانی ریشخوار در ۶۰ کیلومتری جنوب درگز در طول یک دره ۳۰ کیلومتری در میان قلل مرتفع کماس و سرچشمه اترک واقع است. این دره زیبا شامل مناظری چشم نواز از طبیعت از جمله باغات سیب و گرد و پوشش گیاهی و جنگلی درختان ارس، قرقات، تمشک و گیاهان دارویی مانند زیره، کاکوتی، کاسنی، قرقات و… است.

مددی در ادامه در خصوص ورود مسافر به شهرستان درگز گفت: با وجود این که در این خصوص آمار دقیقی در دست نیست ولی در طول سال بیش از یک‌صد هزار نفر به این شهرستان سفر می‌کنند.

وی افزود: اکنون در شهرستان درگز یک هتل دو ستاره، سه مهمان‌پذیر و یک خانه مسافر و یک زائر سرا با ۱۰ سوئیت در محل بقعه امامزاده محمدابن دیباج(ع) با ظرفیت ۲۷۰ نفر وجود دارد.

وی بیان کرد: در ایام تعطیلات نوروز با توجه به پیش بینی‌های لازم در اسکان موقت (مدارس) در مجموع ظرفیت ۱۰۰۵ نفر شب اقامت را فراهم کرده‌ایم.همچنین ظرفیت اماکن اضطراری (نمازخانه ها و سالن‌های ورزشی) پیش بینی شده ۱۵۰۰ نفر است.

انتهای پیام /

پسندیدم(۱۲)نپسندیدم(۱)
اشتراک گذاری از درگز آنلاین :
اشتراک گذاری از درگز آنلاین :
لینک کوتاه: http://dargazonline.ir/m8eZH